Curvy is sexy:
hit og skidt fra modemessen i Berlin

curvy is sexy
Som nogle af jer sikkert allerede har opdaget, var jeg tidligere på ugen til modemessen Curvy is sexy i Berlin.
Jeg havde set frem til messen med høje forventninger, da jeg på forhånd var meget forført af titlen på messen, som ledte mine tanker i retning af smart, lækkert og ontrend tøj. Jeg havde en klar forventning om at komme hjem fra messen med masser og inspiration og nye mærker at dele med jer kære læsere, der som Kristine og jeg har interesse i smart og trendy tøj.

Med afsæt i dette skal det ikke være nogen hemmelighed, at jeg er en kende skuffet. For med få undtagelser, som jeg vender tilbage til, var denne messe generelt en opvisning i kedeligt konetøj, der ligger meget langt fra det den type plus-tøj vi gerne vil vise på Curves Ahead:
Tøj der fremhæver i stedet for at skjule vores kroppe
Tøj der er smart og følger de aktuelle tendenser som resten af modeverdenen

Og derfor undrer jeg mig meget over navnet til messen – hurra for, at kurver bliver omtalt som sexede, men der var der bare ikke meget på messen, der var med til at understrege.
Mine bange anelser var dog vakt på forhånd efter at have kørt i taxi til messen med den tyske designer Katja Heidrich. Hun arbejdede i en årrække i en tysk plus-forretning, hvor hun oplevede at kunderne efterspurgte smart og moderne tøj som alternativ til det konede tøj, som ifølge Katja Heidrich dominerer det tyske marked for plus-tøj. Derfor startede hun i 2012 sit eget mærke Mable, der kommer på det tyske marked til foråret. Du kan se forårskollektionen her (åbner i nyt vindue) – kollektionen går i første omgang op til størrelse 48, da Katja Heidrich vil have en fornemmelse af markedet, før hun eventuelt begynder at producere større størrelser.

Med til historien hører også, at jeg forud for turen kontaktede en tysk blogger for at få inspiration til tyske mærker. Her var historien den samme. De mærker hun endte med at nævne som sine favoritter, var dem vi allerede kender, som for eksempel Evans og ASOS Curve.

Curvy is sexy

Tysk modemesse der samler en række europæiske plus-mærker, der viser deres kommende kollektion for indkøbere til butikker/webshops, presse og bloggere. Da denne type messer som udgangspunkt handler om at få solgt kollektionerne til forretninger og webshops og efterfølgende få sat det efterspurgte i produktion, er det vintertøjet, der bliver vist nu, selvom vi som almindelige forbrugere ikke for alvor er kommet i gang med at forholde os til det forårs- og sommertøj, der så småt begynder at komme i forretningerne nu.
Det samme gjorde sig glædede for de hollandske bloggere,som jeg talte med, der beskriver de hollandske plus-mærker som brands der laver konetøj.

De to undtagelser
Jeg glæder mig meget til at se nærmere på det tyske mærke Studio Untold (størrelse 42 – 54), der går i luften med deres første kollektion og webshops til marts – og krydser fingrer for, at de også sender til adresser uden for Tyskland.
Du kan se en forsmag på deres kollektion her (åbner i nyt vindue), og hvis du kan læse tysk, kan du her læse om tankerne bag mærket her (åbner i nyt vindue).

studio untold
Jeg noterer mig med interesse, at teamet bag mærket alle er plus-damer, så man må have en formodning om, at de har personlig erfaring med at få en plus-krop til at tage sig ud fra sin bedste side.

Det andet mærke jeg bed positiv mærke i, er det amerikanske Stop Staring (størrelse 36 – 56), der laver vintage inspirerede kjoler med fokus på 40’erne og 50’erne. Mærket blev startet i 1997, så det er på ingen måde nyt, men det er nyt, at de er på vej ind på det europæiske marked med forventning om at komme til salg på navabi.de i midten af marts.

stop staring
Jeg ved godt, at det er en speciel form for tøj, men for dem der har hang til denne type kjoler, er det bestemt værd at holde øje med.

Hvis du ikke kan vente, kan du besøge, deres amerikanske website – de sender også til Danmark. (åbner i nyt vindue)

Hvis du har lyst til at se nærmere på de brands, der var med på messen, kan du her finde oversigten med links til de forskellige mærker her (åbner i nyt vindue), du kan klikke på mærkerne og derfra komme videre til deres hjemmeside.

Messens største hit
For mig personligt er der ingen tvivl om, at det største hit på messen var Zizzis underkollektion Zizzi Black Label.

Det er første gang, jeg har kastet mit blik på en plus-kollektion og set tøj, hvor jeg slet ikke tænkte over, at tøjet er lavet specielt til plus-kvinder. Det var kort og godt ”bare” lækkert tøj.

2015-01-19 18.16.16

Derfor glæder jeg mig meget til på den anden side af modeugerne, at interviewe Caroline Hansen fra Femmes Regionales, der har været med til at designe kollektionen, så jeg og I kære læsere, kan blive klogere på tankerne bag Zizzi Black Label, der kommer i butikkerne til august.

The following two tabs change content below.

Camilla Momme

Tror på, at de små ting i livet gør den store forskel. Mad og musik og film. Holder forsat meget af at læse både aviser og modemagasiner på print. Ligesom jeg også godt kan lide at skrive breve i hånden, selvom ingen kan tyde min håndskrift.

Hvad synes du?

Comments are closed.