Guide: Få det bedste
ud af din onlineshopping

Skærmbillede 2014-12-02 kl. 18.41.42

Vi spurgte jer, hvad I gerne vil vide, så I kan føle jer mere sikre på at shoppe online – og inspireret af jeres mange spørgsmål kommer her en guide til onlineshopping. Husk, der er altid mere at vide, men her når vi i hvert fald omkring det basale.

For mange kan det virke usikkert at bestille noget tøj, de aldrig har prøvet, og betale via et online-betalingssystem. Men faktisk er du rigtig godt sikret ved onlinehandel – fordi banken ‘forsikrer’ dig, når du bruger betalings- og kreditkort.

Derudover prøver vi på Curves Ahead altid at hjælpe dig – blandt andet finder du link til vores størrelsesguide i hver shoppesag, vi udgiver. Linket ligger altid lige efter den sidste vare, vi viser.

VÆLG EN BUTIK, DU ER SIKKER PÅ
Heldigvis er mange webshops kendte mærker eller butikker, du også kender fra virkeligheden. Det gør, at du kan føle dig sikker på, at der er orden i sagerne. Derudover er det vigtigste, at butikken har et sikkert betalingssystem, også kendt som SSL. Du kan se det ved, at der oppe i adressefeltet i din internetbrowser står https:// og måske har en hængelås foran, når du kommer ind i indkøbskurven og der, hvor du skal betale.

Husk også, at du aldrig må give dine kortoplysninger via email – beder butikken om det, så drop handlen. Og ingen butik kan have brug for dit cpr-nummer, så sørg for at holde igen med oplysningerne. Lyt også til din intuition – hvis du har en dårlig fornemmelse af butikken, så tjek hvordan den er anmeldt på eksempelvis Trustpilo eller lignende sites. Du kan også tjekke deres Facebookside ud – er der mange klager fra kunderne, så kan det være et tegn på, at noget er galt.

En ekstra sikkerhed er det system, der hedder ‘Verified by Visa’ (virker med visa og mastercard), der gør, at du ikke behøver at huske alverdens kodeord, men identificerer dig med en engangskode, du får på sms. På den måde ved du også, at butikken er i orden, fordi den har tilmeldt sig denne sikkerhedsløsning.

Læs om Verified by Visa her: Verified by Visa
Se vores yndlingsbutikker her: Butiksoversigt

HVIS UHELDET ER UDE
Hvis du er så uheldig, at en onlinebutik trækker pengene på dit betalingskort, men varerne aldrig kommer frem, så tag kontakt til din bank. Du er nemlig rigtig godt sikret via bankerne og dine betalingskort. Har du betalt med betalings- eller kreditkort, kan du altid få pengene tilbage hvis:

# Varen ikke bliver leveret.
# Sælger opkræver dig mere end det aftalte beløb.
# Du har brugt din fortrydelsesret ved at nægte at modtage varen.
# Der er hævet penge på din konto, uden du har givet lov.

FIND DET TØJ, DER PASSER
Det er klart, at det største minus ved onlineshopping er, at du ikke kan prøve tøjet først. Den allerstørste returårsag i alle tøjbaserede webbutikker er da også, at tøjet ikke passede eller ikke sad, som kunden havde håbet på.

Det, der altid gør det svært er, at en størrelse ikke bare er en størrelse. Selv om du finder du af, hvad din danske størrelse er i England eller USA, er der stadig problematikken med, at der ikke er nogle regler for, hvilke mål en størrelse 48 har. Størrelser er noget, producenterne selv må bestemme. Det er derfor, du i jeans fra Zizzi kan være en 48, men må op i en 52 hos H&M.

Kend dine mål
Du kan minimere retursendingerne ved at kende dine mål. Og ikke de mål, du tror, du har, eller som du havde for et par år siden. De mål du har lige nu. Derfor – frem med målebåndet.

Se, hvordan du måler dig, her: Måleguide
Se, hvad de udenlandske størrelser betyder her: Størrelsesguide

Kend dit snit
Derefter skal du holde øje med de snit, du ved klæder dig. Se på det tøj, du allerede har i garderoben – hvilke er dine favoritter, og hvad har de til fælles? Måske er de slå-om, måske har de V-hals, eller måske er de med trekvartærmer. Alle de fællestræk er også det, du skal gå efter i webbutikken.

Se, hvilke snit der klæder dig kropstype, her: Guide til kropsstyper

Læs beskrivelserne
Sørg også for at læse webshoppens beskrivelser grundigt. Har tøjet relaxed fit (afslappet) eller er det fitted (tætsiddende)? Står der, at det er stort eller småt i størrelsen? Mange sites vil skrive, hvis de anbefaler, at du enten går en størrelse ned eller op i forhold til din normale størrelse.

Nogle butikker skriver også målene for de enkelte størrelser. Husk, det er ikke tøjets mål, men den krop, som de vurderer, passer de specifikke størrelser. Her er det vigtigt at være obs på, at nogle mærker går efter en tættere pasform end andre. Kan du se på billederne, at tøjet altid sidder tæt på modellerne, og du gerne vil have lidt mere plads i dit tøj, kan det være, du skal gå en størrelse op, for at få en pasform, du har det bedre med.

Brug kundernes kommentarer
Tjek endelig også brugeranmeldelserne – her vil du kunne se, hvad andre kunder synes om tøjet. De vil måske skrive, at et materiale er lettere gennemsigtigt, andre at tøjet er kort eller langt i det, eller måske at det er stort eller småt i størrelsen. Det er alt sammen kommentarer, der gør dig bedre i stand til at vurdere, om tøjet er noget for dig.

Brug kundeservice
Er du stadig i tvivl, vil kundeservice gerne hjælpe dig – det er jo derfor, de findes. Skriv til dem og fortæl, hvilket stykke tøj, du er er interesseret i. Spørg efter de specifikke mål for det item i en bestemt størrelse, eller spørg dem, hvilken størrelse de vil anbefale til dine mål. Brug dem så meget som muligt – kundeservice er som en ekspedient i en fysisk butik.

FORSENDELSE OG TOLD
Du bør altid kunne se, hvad du skal betale for forsendelse, inden du trykker ‘køb’. Er du i tvivl, så kontakt webbutikkens kundeservice.

Du betaler ALDRIG told eller moms på varer, du køber inden for EU, eksempelvis England, Tyskland og Frankrig.
Vær obs på, at Norge ikke er med i EU, og der derfor vil komme told og moms på varer, du køber på norske websites.

Er du på et engelsk website, så tjek altid, at firmaet ikke hører hjemme på eksempelvis Jersey og Guernsey, da der også vil komme told og moms på forsendelser derfra. Du kan se, hvor firmaet har adresse, ved at klikke ind under ‘kontakt’ eller ‘about’. Kan du slet ikke finde en adresse, hvor firmaet har hjemme, bør dine alarmklokker ringe – det kan være tegn på en fupbutik.

Forsendelser fra USA og Asien er told- og momspligtige. Du betaler moms, hvis dine varer har en værdi på over 80 kroner, mens tolden først bliver tillagt forsendelser på over 1.150 kroner. Det er op til Post Danmark at opfange pakkerne fra disse områder – og det sker ved en stikprøvekontrol. Det er derfor, mange sjældent oplever, at deres pakker fra eksempelvis USA bliver opsnappet.

Læs mere her: SKAT – Internethandel
Beregn told og moms her: Toldberegner

RETURNERING
Har du fået købt noget, du ikke vil have alligevel, skal du returnere varerne. Nogle webbutikker tilbyder gratis returnering, mens du selv må betale returforsendelsen til andre butikker. Det kan du altid læse dig frem til under ‘returns’.

Du behøver ikke at returnere i den emballage, du har fået varerne tilsendt i. Så pak varerne i den mindst mulige emballage – det kan du spare penge på. Det er en god ide at sende varerne som pakke, så du har et bevis på, at du har sendt varerne. Det er nemlig dit ansvar, at varerne når frem. Gør de ikke det, kan du ikke få pengene retur fra webbutikken – men med bevis for forsendelsen, er det Post Danmark, der hæfter.

Returbetaling
Der kan gå noget tid, før du kan se pengene på din konto igen, men sørg altid for at tjekke. Får du ikke pengene, skal du i første omgang tage fat i webbutikken. Hjælper det ikke, er du med betaling via betalings- eller kreditkort sikret af banken, der vil refundere pengene, hvis du kan bevise, at du har returneret varer, men ikke fået pengene.

Læs også:
Undgå fejlkøb på nettet

 

The following two tabs change content below.

Kristine Høeg

Ordnørd. Potter & pander. Jeg elsker magasiner, brisler og lange kys. Jeg græder, når jeg er i operaen, og griner, når jeg ser Danish Dynamite på Zulu. Indehaver af et stort hjerte, min egen virksomhed og masser af ideer - og så synes jeg, at livet går alt for stærkt!

Hvad synes du?

Comments are closed.