Hva’ så tøjbranche – er dit brand også klar at gøre plus til standard!

Der sker i denne tid noget interessant henne i Sverige, hvad udbud af tøj til damer i størrelse plus angår.

I sidste måned offentliggjorde den svenske butikskæde Lindex, at de er i gang med at udfase deres plus-mærke Generous. Det er planen, at Generous helt vil være væk fra hylderne ved udgangen af august, hvorefter et bredt udvalg af deres konventionelle brands også vil være at finde i store størrelser.

– Ved at gøre dette håber vi, at alle kvinder uanset størrelse kommer til at opleve Lindex-sortimentet som endnu mere inspirerende og tilgængeligt, har pressechef hos Lindex Miriam Tjernström udtalt til den svenske avis Aftonbladet.

lindex

Lindex er i gang med at tilføje de første plus-size styles til deres linje Holly & Whyte – se mere her

Jeg er spændt på egne vegne. For jeg kender godt Lindex.

Hver gang jeg er i Malmø, besøger jeg Lindex. Men jeg er endnu aldrig kommet hjem med tøj derfra. Det tøj, jeg har haft lyst til at købe, har ikke været i plus-size. Og det tøj, der var i plus-size, har jeg ikke haft lyst til at købe, fordi det har adskilt sig så markant fra det smarte tøj i de konventionelle størrelser.

Derfor bliver det interessant at se, hvad jeg måske kan hjembringe til efterårsgarderoben på den anden side af august, når det nye tiltag er rullet fuldt ud.

Samtidig er jeg også spændt på et mere overordnet plan.

For hvis man kigger på pressechefens udtalelse med lidt mere analytiske øjne, kan man være så fræk at sige, at det er gået op for Lindex, at kvinders interesse i mode og smart tøj ikke afhænger af deres størrelse.

Selvom Lindex måske er kendt af de færreste i Danmark, er de på verdensplan ikke nogen lille spiller. Kæden har i alt 480 butikker i Europa og Mellemøsten. Og lad os nu lege lidt med tanken og håbe på, at dette tiltag bliver en succes. Hvad kan det så få af betydning for udvalget af plus-size-tøj på sigt?

Kan det ende med, at H&M også dropper deres plus-linje og begynder at producere deres smarte tøj i størrelse plus? Kan det være det første skridt mod, at forretningerne i Bestseller-imperiet (som står bag danske Junarose) også bliver en fest for plus-size-kvinder?

Og kan man forestille sig, at dette bliver startskuddet til en fremtid, hvor kvinder slet ikke bliver inddelt i kasser ud fra deres størrelse, men bliver set som mennesker, der gerne vil have smart tøj på kroppen? Og plus-size-begrebet dermed forsvinder?

Hvilket kan blive en (mode-) verden, hvor alle brands med den største selvfølgelighed laver deres kollektioner, så alle kvinder uanset størrelse kan købe tøjet.

The following two tabs change content below.

Camilla Momme

Tror på, at de små ting i livet gør den store forskel. Mad og musik og film. Holder forsat meget af at læse både aviser og modemagasiner på print. Ligesom jeg også godt kan lide at skrive breve i hånden, selvom ingen kan tyde min håndskrift.

Hvad synes du?

Comments are closed.