Tøjkøb på nettet: Lyst eller nød?

Når du shopper på nettet, er det så af lyst eller nød?

Lyst fordi du bedst kan lide at shoppe hjemme fra sofaen?

Nød, fordi du med din store krop ikke kan gå ned i byen og vælge og vrage mellem smart tøj, som dine veninder i konventionelle størrelser?

Spørgsmålet har rumsteret i mit hoved, siden jeg læste et interview på cover.dk med Heidie Lykke, der er en af kvinderne bag det danske plus size-brand Carmakoma.

I interviewet siger Heidie Lykke blandt andet:
“Plus size-kunderne foretrækker at handle på nettet. Ikke på grund af skam, men fordi der bare er opstået en masse community omkring plussize.”
(Du kan læse hele interviewet her)

Det er ordet foretrækker, der har fået det til at rumstere i mit hoved de seneste dage.

Ja, jeg køber langt den største del af mit tøj på nettet. Men det er ikke fordi, jeg foretrækker webshopping fremfor at gå i fysiske butikker.

Jeg webshopper ene og alene af den grund, at jeg med min smag og stil ikke har et valg. For i de få fysiske butikker i København, der fører størrelser, jeg kan passe, er der desværre langt mellem beklædningsgenstande, som jeg har lyst til at gå i.

onlineshopping

Det bliver desværre ikke nemmere at få min tøjlyst styret i de fysiske butikker. Da Magasin for nogle år tilbage blev opkøbt af koncernen, der også står bag engelske Debenhams, rykkede en række af Debenhams plus-mærker ind i lokalerne på Kgs. Nytorv. Udvalget er løbende blevet mindre og mindre. Da jeg spurgte en ekspedient om årsagen til dette, var svaret, at der ikke blev solgt nok af tøjet til, at det kunne få lov til at optage så meget plads.

Min tanke var i den forbindelse, at Magasin måske havde solgt mere plus-tøj, hvis de havde gjort sig den ulejlighed at gøre potentielle kunder opmærksom på, at der i stormagasinet faktisk var mulighed for at købe tøj i store størrelser.

Vil I ikke have mine penge?!
Jeg synes, det er interessant, hvorfor plus-tøjet i Magasin fik lov til at leve en så hemmelig tilværelse og det efterlader mig desværre med en dårlig smag i munden i retning af, at mine penge ikke er lige så gode som andres penge. Forstået på den måde, at jeg som tyk forbruger stadig er tabu i den forstand, at jeg ikke tilhører en målgruppe, som man har lyst til at smide penge efter i markedsførings øjemed. For set med mine øjne, havde Magasin en gylden mulighed for at få snablen godt ned i pungen hos den tykke forbruger, der gerne vil bruge penge på smart og lækkert tøj. Hvis altså bare forbrugeren var blevet gjort opmærksom på, at der var noget at komme efter i Magasin.

Bestseller vil gerne have fat i mine penge. Men det er som om, at de ikke rigtigt vil være det. I 2013 gik modemastodonten i luften med plus-mærket Junarose. På dagen for lanceringen, stod jeg foran deres nu hedengangne flagship store på Strøget og trippede forventningsfuldt før åbningstid, fordi jeg bare glædede mig så meget til at se og prøve det nye brand.

Jeg gik rundt i den store forretning uden at finde det nye brand og måtte til sidst spørge en ekspedient, hvor jeg kunne finde tøjet. Hun fortalte lettere overbærende, at det altså ikke kom i forretningerne og henviste i stedet til deres webshop!

Sidenhen har jeg forsøgt at blive klogere på, hvorfor Bestseller har valgt kun sælge deres plus-mærke online. Svaret har været noget ulden, men på et tidspunkt lød svaret fra en marketingmedarbejder i koncernen, at Bestseller var i gang med at udvikle et koncept med en række multibrandforretninger, der under et tag skulle føre alle koncernens mærker også Junarose. Jeg venter stadig i spænding.

I mellemtiden har H&M genåbnet deres flagship store på Amager Torv i København. Hvor plus-tøjet i den gamle forretning var gemt væk i et mørkt hjørne, har tøjet nu fået en mere fremtrædende placering, og hurra for det. Før ombygningen var plus-tøjet henvist til et lille, mørkt hjørne, som der ikke gjorde meget væsen af sig. For mens resten af butikken bugnede af smart tøj, var hjørnet fyldt op med tøj i triste farver og sløje pasformer. Nu er plus-tøjet fremhævet på linje med de øvrige størrelser, men det ændrer desværre ikke ved, at udvalget er stadig lige trist.

Hvornår kommer tøjstørrelserne til debat?
Jeg glæder mig over, at vi befinder os i en tid, hvor det gængse skønhedsideal er til debat, og der er øget fokus på kropsdiversitet. Men mens vi har travlt med at skyde på modemedierne og de kvindetyper, de viser, får tøjbranchen lov til at flyve under radaren.

Jeg savner, at debatten også kommer til at handle om de muligheder vi som tykke har for at vælge tøj, og at de konventionelle mærker bliver udfordret på deres størrelser. For som plus-kvinde har jeg ikke har de store muligheder for at shoppe i fysiske butikker ene og alene af den grund, at langt de fleste mærker kun går til størrelse 42, og når bølgerne går rigtigt højt størrelse 44.

Og så er vi tilbage ved, hvorfor jeg køber det meste af mit tøj på nettet. Ikke af lyst fordi jeg fortrækker det, men af nød, fordi jeg ikke har et reelt valg.

RETTELSE I første udgave af artiklen skrev jeg, at H&M ikke længere fører plus-tøj på Amager Torv i København. Det er ikke korrekt, og artiklen er nu opdateret med korrekte informationer.

The following two tabs change content below.

Camilla Momme

Tror på, at de små ting i livet gør den store forskel. Mad og musik og film. Holder forsat meget af at læse både aviser og modemagasiner på print. Ligesom jeg også godt kan lide at skrive breve i hånden, selvom ingen kan tyde min håndskrift.

Hvad synes du?

Comments are closed.